Roadtrip langs de noordkust van Nieuw-Zeeland

Vorige week begon een nieuw deel van onze wereldreis in Auckland. Daar ontmoetten we een paar oude vrienden en konden we verblijven in hun gezellige huisje met een fantastisch uitzicht op de skyline van deze indrukwekkende stad. De video van dit geweldige avontuur zie je via deze link.
We maakten ook uitstapjes naar het paradijs voor de wijnliefhebber op het eiland Waiheke en beklommen het bijzondere vulkaaneiland Rangitoto in de diepblauwe Hauraki Golf voor de kust. Nieuw-Zeeland is tot nu toe een lust voor ons ontdekkingsreizigers en we zijn al hongerig naar meer! Tijd voor een avontuurlijke roadtrip door Nieuw-Zeeland!

De City Trip in Auckland eindigt, de Road Trip door Nieuw-Zeeland begint

Het is tijd om het inmiddels vertrouwde Auckland te verlaten en op onderzoek uit te gaan om de rest van Nieuw-Zeeland te ontdekken. Alleen is het openbaar vervoer in het land echter zo onderontwikkeld, mede doordat Nieuw-Zeelanders er zelf amper gebruik van maken, dat een huurauto een absolute MUST is om ergens te komen. Wij zullen na de road trip verder vliegen vanaf Wellington, dus het is ook belangrijk dat we de auto daar weer in kunnen leveren. Na wat rond speuren op internet vonden we via het bedrijf Jucy de beste deal, waarbij we slechts vijftien euro per dag betalen. Het mooiste is dat we die auto, met de heerlijke bijnaam El Cheapo, ook nog eens zonder extra kosten mogen inleveren in Wellington. Nieuw-Zeeland ligt aan onze voeten en het kost ons maar een prikkie!

Dolfijnen spotten in de Bay of Islands

Als Suus en ik in het buitenland een auto huren, offer ik mij meestal op als bestuurder. Nu klinkt dat heel genereus, maar dat is voornamelijk omdat ik de wens heb om onze eventuele kinderen te zien opgroeien. Nee hoor, Suus is op zich een hele goede chauffeur, alleen is het even wennen om aan de andere kant van de weg te rijden. Mijn tip is om rustig aan even te acclimatiseren!

Omdat we wat meer in de auto zullen zitten dan normaal, zal zij ook veel moeten rijden en dat is hier dus aan de linkerkant. Als we wegrijden uit Auckland gaat dat eigenlijk meteen goed, alleen moet ze even wennen aan het feit dat ze zelf rechts zit in de auto in plaats van links. In de eerste straat vergeet ze dat even en daarmee vergeet ze ook de gehele linkerkant van onze El Cheapo, inclusief ik. We ontwijken, mede dankzij mijn schreeuw van paniek, ternauwernood een hele rits geparkeerde auto’s; zowel de linkerkant van de auto, als ik, zijn gelukkig nog heel. Suus heeft daarna snel de smaak te pakken en zo crossen we in hoog tempo naar het noorden voor een bezoek aan Nieuw-Zeeland’s geboorteplek: de Bay of Islands.

The Bay of Islands is een hoogtepunt tijdens een roadtrip door Nieuw-Zeeland

Maak tijdens een roadtrip door Nieuw-Zeeland gebruik van campings!

In de plaats Paihia boeken we een tent op een camping. Vanaf daar gaan boottochten door de baai met maar liefst 144 onbewoonde eilandjes. Althans, onbewoond door mensen, want de hoofdbewoners zien we veelvuldig boven het water uit springen: dolfijnen! We varen langs de mooiste groene stukjes natuur en stoppen bij het eiland met een prachtige naam voor 11-letter-woorden-lingo: Urupukapuka. Waar de meeste eilanden streng beschermd worden, vanwege de unieke flora en fauna, maken we hier een wandeling. Vervolgens varen we terug naar de bewoonde wereld en stappen uit bij het beroemde plaatsje Russell. Hier kwamen de eerste Engelse kolonisten aan land om Nieuw-Zeeland te verkennen. In de negentiende eeuw stond de plaats nog bekend als de ‘Hell Hole’ van de Pacific, doordat zeelui er aan land gingen om te zuipen, te gokken en te.. tsja wat mannen doen als ze maanden afgezonderd op zee hebben gezeten, voetbal kijken waarschijnlijk.

Tegenwoordig is Russell een keurig stadje, met schattige koloniale huisjes en er is amper meer een pul bier te vinden. Laat staan dat je er nog kan.. ehh.. voetbal kijken, zeg maar.
Uitgehongerd en moe van de zoute zeelucht pakken we op de camping even wat tijd voor luxe: een duik in het zwembad, een lekker vleesje op de barbecue, muziekje erbij en nog even nagenieten in de jacuzzi. Soms is het leven van de backpacker maar zwaar. Meestal niet.

Tijdens een roadtrip door Nieuw-Zeeland laten we af en toe even de auto staan. Per boot is er nog veel meer te ontdekken!

Van de goudmijn in Thames naar het koninkrijk Narnia: het schiereiland Coromandel

Vanaf de Bay of Islands is op zijn zachtst gezegd een pokke-eind rijden naar de volgende bestemming; we reizen naar het ene schiereiland naar het andere, maar met het beperkte aantal wegen moet je dan weer langs de verkeerschaos van ‘Traffic Jam City’ Auckland. We hoeven het onze Kiwi-vrienden niet eens te vragen, want ze zijn ons al voor: we drinken een biertje, halen een pizza en overnachten nog een keer voor niets in het gezelligste huis van het zuidelijk halfrond.

De eerste plaats waar we langskomen op weg naar Coromandel, is het plaatsje Thames. Onderweg lees ik me met onze reisgids alvast een beetje in. Ondertussen heeft Suus haar plek op de weg ook weer gevonden en ik verblijf veilig naast haar op dezelfde rijbaan.
Ooit kwam Captain Cook hier aan land en hij noemde het plaatsje naar de rivier de Thames uit zijn thuisland. Het stadje werd later vooral bekend toen er veel goud in de grond bleek te zitten; gelukzoekers kwamen van over heel de wereld en raakten hier besmet met de goudkoorts. Het mooie van Thames is dat het perfect op de route ligt van onze roadtrip langs de noordkust van Nieuw-Zeeland.

Op een roadtrip door Nieuw-Zeeland is het plaatsje Thames een aanrader. Het ligt mooi op de route van Auckland naar Coromandel.

‘Mijn’ hoogtepuntje van de roadtrip door Nieuw-Zeeland: goud zoeken!

Eenmaal in Thames rijden we meteen naar de enige overgebleven goudmijn, waar nog steeds actief naar goud wordt gezocht. Dat moeten we zien natuurlijk! Tenminste.. Zo enthousiast als ik ben over mijnen, tunnels en ondergrondse activiteiten, zo hard rent Suus naar de dichtstbijzijnde boom om erin te klimmen. In Bolivia heb ik haar meegesleurd in de zilvermijnen van Potosi en haar nachtmerries daarvan waren ergens rond vorige week pas verdwenen. Gelukkig viel het dit keer reuze mee. Eerst zagen we hoe het goud wordt losgeweekt in de werkruimte en daarna gingen we een klein stukje de mijn in. Ik geef het trauma van Suus dit keer echt maar een maand of twee.

Na afloop hebben we zelf met een pan nog wat goud uit de rivier gevist en een potje met een paar kleine korrels meegenomen als souvenir. Volgens onze gids kon ik daar wellicht net een biertje mee scoren in de lokale pub, ik zeg: een kinderhand is gauw gevuld. De kroeg in!

Het magische koninkrijk Narnia.. bestaat echt!

Vanaf Thames, niet in Engeland maar in Nieuw-Zeeland dus, rijden we door naar de mooiste kust waar de Coromandel bekend om staat. De vreemde rotsformaties vormen hier een sprookjesachtig landschap aan zee. Het is dan ook niet voor niets dat de Cathedral Cove, een sierlijke tunnel waar zeewater zo’n beetje onder het tropische bos door stroomt, werd gebruikt in de fantasiefilm Narnia, van Disney.

Vanaf de hoofdweg lopen we over een spectaculair wandelpad langs verschillende stranden en klippen; af en toe zelfs door een stukje dichte jungle! In combinatie met de uitkijkpunten die we onderweg tegenkomen is het echt een fantastische wandeling. Als het pad eindigt bij een verborgen strand kijken we opeens door een grote grot. Aan de binnenkant heeft deze inderdaad veel weg heeft van de koepel in een kerk. Als de zon feller kleurt het water prachtig turquoise. En zo kunnen we wel foto’s blijven maken van dit wonderlijke stukje natuur.

Een roadtrip door Nieuw-Zeeland brengt ons naar de mooiste natuur van het land.
Eenmaal op het strand van Cathedral Cove is het landschap vrij uniek te noemen.

In de kou naar het strand; geen probleem op Hot Water Beach

Net als we een dagje op het strand willen gaan chillen, breekt het noodweer uit op het eiland Coromandel. Bij ieder ander strand zou ik dan vloekend terug naar de auto lopen, een dikke trui aantrekken, mijn opblaaskrokodil in de prullenbak flikkeren en naar de dichtstbijzijnde bioscoop rijden voor een feel-good-movie. Hier niet! Hier lopen we met een big smile naar de strandtent en huren een schep. Een schep? Jazeker, een schep!

Dwars door het ongure weer lopen we over het strand, wachten even tot het lage tij aanbreekt en graven een groot gat. Onder het strand van ‘Hot Water Beach’ liggen namelijk geisers met kokend water. Door op de goede plek in het zand te prikken en wat koud water toe te voegen, hebben we binnen no time onze eigen jacuzzi van een graadje of zestig: een hele vreemde ervaring. Om ons heen doen een tiental toeristen hetzelfde en zo wordt het nog gezellig ook. Typisch of niet; het zijn voornamelijk Duitsers, bij wie dat kuilen graven dus echt gewoon in het bloed blijkt te zitten.

In de kou naar het strand, graven op zoek naar de warmte. Wat een beleving!

Een berg in de zee, alles kan in Nieuw-Zeeland: Mount Maunganui

Langs de kust verlaten we het schiereiland Coromandel en rijden we door naar Mount Maunganui, dé bekendste badplaats van het land. Die reputatie heeft het deels te danken aan de goede omstandigheden voor watersporters, maar voornamelijk aan de fantastische ligging aan de gelijknamige berg, midden in de zee.

Een MUST is dan ook om die berg te beklimmen, wanneer je een roadtrip maakt in Nieuw-Zeeland. Alleen om het uitzicht al! In een uurtje lopen we een steile wandelroute naar boven en zien dat niet de toeristen, maar de lokale bevolking optimaal gebruik maakt van deze outdoor-gym. We zijn dan ook de enigen zonder sportschoenen, zweetbandjes, bidons, stopwatches en zelfs brandweerpakken (één of andere oefening). Maar, voor ons is dit inmiddels ook dagelijkse kost; in twee maanden op wereldreis heb ik meer bergen beklommen dan in de rest van mijn leven, denk ik. Ik heb bijna het gevoel dat we van China naar Nieuw-Zeeland hebben gelopen: kuiten van staal jongen, echt!

Het voordeel van een roadtrip: even geen hotel in Nieuw-Zeeland, dan heb je een slaapplek bij je!

Het is overigens niet geheel toevallig dat we hier in Mount Maunganui een tussenstop maken. De ouders van Suus tipten ons deze plek, omdat een oude vriendin van hen hier naartoe is geëmigreerd. Bovendien hebben we al contact gezocht en kunnen we hier twee nachten blijven slapen. Altijd handig in een duur land als Nieuw-Zeeland; maar als we aankomen bij het adres is er alleen niemand thuis.

We besluiten dus maar weer te gaan rijden en een hotel te zoeken, maar: alles zit vol! Alleen de allerduurste hotels hebben nog kamers en zelfs in de nabijgelegen stad Tauranga is geen bed te vinden. Wat nu? Nou, dan is het toch fijn om te weten dat de stoelen van een  Nissan Sunny behoorlijk plat kunnen. Oké, mits je ze een beetje forceert, lees: molesteert. En het komt niet slecht uit dat Tauranga’s Memorial Park prachtig schone toiletten heeft naast een tiptop grasveldje. Daar kunnen ze in de Amsterdam Arena nog een puntje aan zuigen! We gieten een flesje wijn naar binnen op het parkbankje en hebben een fenomenaal uitzicht op de stad. We staren naar de honderden sterren aan de hemel en slapen zo’n tien uur in onze trouwe vriend, El Cheapo. Wie zei dat Nieuw-Zeeland te duur was om te backpacken?

Een hoogtepunt tijdens je roadtrip door Nieuw-Zeeland, Mount Manganui.
Nog een fantastische stop tijdens je roadtrip door Nieuw-Zeeland, beklim Mount Manganui!

De letterlijke hotspot van Kiwi-land: Rotorua

Zo langzamerhand komen we terecht in het midden van het Noordereiland; het centrum van de geothermische activiteit. Met andere woorden: vulkanen, zwavelvelden, geisers, kokende modderpoelen en de meest kleurrijke meren van de wereld. Hét centrum van alle toerisme in Nieuw-Zeeland is de stad Rotorua, omdat het ook nog eens de plaats met de grootste Maori-bevolking, de oorspronkelijke bewoners van dit land.
Zodra we de stad binnen rijden komt de heerlijke geur van rotte eieren al stiekem door onze El Cheapo Airco heen zetten. Het is een kleine prijs die je betaalt om de mooiste natuurwonderen van de aarde te mogen ontdekken. In de volgende blog alles over die natuurwonderen, de Maori-cultuur en het vervolg door de ongerepte natuur van Kiwi-land.

Snel lezen hoe dit avontuur verder gaat? Dat doe je hier!

Een roadtrip in Nieuw-Zeeland is een fantastisch avontuur langs natuurlijke wonderen.
De roadtrip in Nieuw-Zeeland gaat verder richting de meest bizarre natuurlijke hoogtepunten van het land.